-
Czemu zmieniono rozwinięcie skrótu LHS z Linii Hutniczo-Siarkowej na Linię Hutniczą Szerokotorową?
Dnia 1. grudnia 2000 r. Zarząd PKP powołał nową spółkę zarządzającą LHS. W zasadzie wrócono do korzeni LHS, kiedy to istniała D-LHS (Dyrekcja Linii Hutniczo-Siarkowej). Zarząd spółki doszedł do wniosku, iż LHS nie wozi się od kilku lat siarki (dokładnie od 1994 r.), tak więc zaszła konieczność modyfikacji nazwy, jednak bez zmiany skrótu - stąd też nieco inna nazwa kryje się od nowego millenium pod skrótem LHS. Cała sytuacja jest dość przewrotna z historycznego punktu widzenia - we wczesnych latach LHS przewożono dużo węgla tą linią i był dylemat czy uwidocznić to w nazwie, jednak pozostawiono ją wtedy bez zmian. [LINK]
-
Czy po LHS jeżdżą pociągi osobowe?
-
Na stronie z fotografiami taboru widziałem tylko lokomotywy spalinowe. Czy to znaczy, że LHS jest nie zelektryfikowana?
LHS nie jest zelektryfikowana - w planach budowy zakładano taką możliwość. Obecnie rozważa się powrót do tego pomysłu. [LINK]
-
Czy na LHS jest stosowana gdzieś sygnalizacja kształtowa?
Na LHS stosowana jest wyłącznie sygnalizacja świetlna. [LINK]
-
Czy po LHS składy prowadzi się wyłącznie podwójną trakcją?
Raczej tak - jest to najczęściej spotykany układ. Czasem pociąg prowadzi pojedyncza lokomotywa, przy sprzyjających warunkach można też zobaczyć skład prowadzony trakcją potrójną lub nawet poczwórną. Przy czym w przypadku trakcji poczwórnej trzecia i czwarta lokomotywa sa z reguły podsyłem - są więc wyłączone. Na LHS dopuszcza się ruch maksymalnie ośmiu lokomotyw sprzęgniętych razem, jednak przypadki spotkania pociągu prowadzonego więcej niż czterema maszynami jednego typu należą do rzadkości. [LINK]
-
Na niektórych zdjęciach widać dwa tory. Czy LHS jest dwutorowa?
LHS jest obecnie linią jednotorową (rozważana jest możliwość wprowadzenia drugiego toru na wybranych szlakach). W niektórych miejscach LHS przebiega równolegle do linii normalnotorowych, więc może stąd wziął się drugi tor na zdjęciu. [LINK]
-
Jaka jest maksymalna prędkość na LHS?
Różna ze względu na prowadzone modernizacje. Obecnie najwyższą prędkością drogową na LHS jest 80 km/h. [LINK]
-
Co z popychem?
Dawniej popych można było spotkać na odcinku Sędziszów LHS-km 349.900 (Jeżówka). Obecnie stosowanie lokomotyw popychających nie jest wymagane, ale może być konieczne wyjątkowo w przypadku wynikłych usterek technicznych, lub złych warunków atmosferycznych. [LINK]
-
Jaka jest przeciętna długość/masa pociągu na LHS?
Z założeń wynikało: długość - 750m, masa do 4000 t. Obecnie jest więcej - ok. 5000t. Najczęściej dla składów rudowych jest to około pięćdziesięciu węglarek. [LINK]
-
Czy LHS przechodzi przez (jakiś) tunel?
Nie, na linii LHS nie ma tuneli. Co się tyczy słynnego tunelu pod Kozłowem, to LHS obiega masyw Białej Góry (gdzie znajduje się ów tunel) szerokim łukiem od północnego zachodu. [LINK]
-
Czy można robić zdjęcia na LHS, czy trzeba uzyskiwać jakieś specjalne zezwolenia?
-
Jaki jest kanał radiołączności pociągowej LHS?
Używany jest jeden kanał pociągowy na częstotliwości 150.725 MHz. Oprócz tego spotykane są rozmowy na czterech kanałach manewrowych:
-151.600,
-151.650,
-153.500 (Sławków LHS),
-154.050 (Wola Baranowska / Gołuchów LHS).
-154.225 (Zamość Bortatycze LHS).
W Sławkowie wykorzystywany jest też prawdopodobnie kanał rewidencki na częstotliwości 151.125 MHz. [LINK]
-
Reprezentuję firmę [...]. Jesteśmy zainteresowani przewiezieniem po LHS towarów [...] od stacji A do stacji Z [...]
Co jakiś czas zdarza się, że przez pomyłkę autor LHS.pl otrzymuje zapytania ofertowe dotyczące stawek przewozowych i oferty handlowej. Informuję, iż LHS.pl nie świadczy przewozów po LHS, jest jedynie prywatnym serwisem internetowym mającym na celu popularyzację linii LHS i nie udzielane są informacje o charakterze handlowym. [LINK]
-
Na jakie obiekty maszyniści pociągów muszą się zgłaszać po minięciu wskaźników W29/W29a?
Obecnie są to następujące przejazdy:
- Werbkowice, km 16.0
- Huta Krzeszowska, km 128.3 (obsługuje zdalnie Biłgoraj)
- Drozdów (Poręby Dębskie), km 178.0
- Gołuchów (tylko dla pociągów parzystych), km 272.5
- Zagórze, km 306.8
- Krzcięcice, km 311.3
- Jeżów (Klimontów) dla poc. parzystych, km 323.1
- Dąbrowiec (Gajówka), km 345.8
- Wolbrom, km 355.6
- Wolbrom Krakowski, km 356.3
- Troks (Rabsztyn), km 372.6
- Olkusz, km 377.5+370.9 (Żuradzka)
[LINK]
-
Czy tor szeroki dochodzi bezpośrednio do Huty Katowice?
Nie. LHS kończy się na zachodniej głowicy stacji Sławków LHS. Dalej charakterystyczną "serpentyną" szerokotorowa bocznica biegnie do Bazy Przeładunku Rudy Huty Katowice mieszczącej się w Dąbrowie Górniczej. Tam ruda jest rozładowywana i biegnie taśmociągiem (mija się go jadąc z/do Krakowa drogą nr 94) do Huty. [LINK]
-
Chciałbym pojechać na LHS i zrobić parę zdjęć pociągom. Jak często jeżdżą?
Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. W zależności od miejsca pobytu można spotkać dwa pociągi w ciągu kwadransa; można też pojechać i nic nie będzie jechać przez kilka godzin. Ruch jednego dnia nie oznacza, że następnego będzie tak samo - jest to specyfika transportu towarowego gdzie nie ma sztywnego i powtarzalnego rozkładu. Z tego też względu LHS.pl nie posiada i nie udziela informacji na temat ruchu kolejowego - zachęcam do używania aplikacji LHS Milepost, gdzie spotterzy mogą dzielić się danymi na ten temat. [LINK]
-
Czy możesz mi przesłać rozkład jazdy pociągów na LHS? Kiedy i o której kursuje pociąg XXXX?
Nie posiadam takich informacji. Specyfika ruchu towarowego nie gwarantuje, że dany pociąg w ogóle pojawi się na szlaku. [LINK]
-
Mam parę zdjęć z LHS. Czy mogę je nadesłać?
Oczywiście, jeśli tylko jesteś ich autorem. Jeśli posiadasz jakieś zdjęcia archiwalne, to są też one mile widziane. [LINK]
-
Nadesłałem swoje zdjęcia. Czy i kiedy zostaną opublikowane?
Proszę nie pytać się kiedy, ani które będą na stronie - jak będą, to je zobaczysz :). PS.: Przypominam, że molestowanie jest karalne :P [LINK]
-
Chciałbym wykorzystać materiały, zdjęcie(~a) z Waszej strony. [...]
- Zapoznaj się uważnie z zasadami udostępniania zdjęć. Zaoszczędzi to czas i nerwy zarówno Tobie jak i mnie.
- Jedyną wiążącą formą wnioskowania o użyczenie danych jest kontakt poprzez formularz zamieszczony w serwisie z danymi, które są wspomniane w zasadach udostępniania zdjęć. Brak jakiejkolwiek danej, bądź anonimowość osoby piszącej opóźniają bądź wykluczają jakąkolwiek odpowiedź (nie odpowiadam po prostu na takie listy). Proszę o uszanowanie mojego czasu i nie załatwianie sprawy przez komunikatory internetowe czy telefony (nie jest to wiążące, poza tym sygnalizuje to niepoważne podejście do sprawy).
- Podaj o jakie zdjęcia Ci chodzi, najlepiej w e-mailu wklej do nich linki, nie wydaję zgody na "jakieś zdjęcia, wybrane".
- Podawaj jasny i czytelny powód dla którego chcesz wykorzystać dane.
- Niektórych zdjęć nie udostępniam w większych rozdzielczościach z założenia (zasadniczo wszystkich wykonanych przed 2003 r. kiedy były wykonywane analogowo), ze względów technicznych (czas i koszt skanowania z negatywu). Nie wydaję też zgody na publikację jeśli nie jestem autorem zdjęć i autor nie udzielił mi stosownego pełnomocnictwa.
- W przypadku braku zgody (a za taki uznaje się również brak odpowiedzi ze strony LHS.pl), pamiętaj, że nie wolno Ci wykorzystywać danych, niezależnie od celu w jakim miały by być użyte.
[LINK]
-
Czy możecie mi nadesłać jakies gadżety związane z LHS?
Ponieważ serwis internetowy LHS.pl jest przedsięwzięciem niekomercyjnym posiada jedynie limitowaną serię własnych gadżetów związanych z tematyką LHS. Ukazują się one jedynie przy specjalnych okazjach i nie są do nabycia.
Co się tyczy gadżetów spółki PKP LHS, można je otrzymać przy okazji targów i imprez związanych z kolejnictwem. Po tym jak zaczęły się one ukazywać oferowane na aukcjach w serwisie internetowym Allegro/FB/etc spółka (ze zrozumiałych względów) zaprzestała ich wysyłania chętnym. [LINK]
-
Z cyklu: szukam pracy
Autor LHS.pl otrzymuje ostatnio coraz więcej listów w sprawie "podjęcia pracy", a dokładniej jak się okazuje nie dla LHS.pl, lecz w spółce zarządzającej linią. Uprzejmie informuję, iż LHS.pl jako serwis prywatny o charakterze non-profit nie zatrudnia nikogo (słownie: NIKOGO) - każdy chętny pracuje dobrowolnie na zasadach wolontariatu (autor tych stron również). Co do zatrudnienia w spó?ce - trzeba pytać w Zamościu. [LINK]
-
Dlaczego na mijankach krzyżowanie składów odbywa sie czasem w myśl zasady, że pociąg rudowy stoi na torze 1, a skład z próżnymi wagonami omija go torem dodatkowym na biegu?
Nie ma odrębnej pisanej zasady mówiącej jak krzyżować pociągi na mijankach poza typowymi zasadami przewidzianymi dla sieci PKP. Występuje jednak pewna zaszłość historyczna związana z tym, że pociąg nieparzysty (jadący w kierunku na zachód) ma priorytet nad pozostałymi. Nieformalnie mówi się też o względach praktycznych takiego sposobu prowadzenia ruchu - ciężki skład z rudą łatwiej rusza z prostej, nie ma też problemu z wyrabianiem się elementów na rozjazdach. [LINK]
|