[strona 1]
MINISTERSTWO KOMUNIKACJI
DYREKCJA GENERALNA PKP
TRASA KOLEJOWA HRUBIESZÓW - HUTA KATOWICE
1. Zadania nowej linii i jej miejsce w krajowym systemie transportowym
Trasa kolejowa Hrubieszów-Huta "Katowice", która przyjęła również
nazwę Linii Hutniczo-Siarkowej "LHS", intensywnie rozwijanymi od-
cinkami robót, a także realizowanymi już fragmentami ułozonego toru,
zaznacza coraz wyraźniej swój przebieg w terenie.
Tworzy się w ten spoób nowe ogniwo w systemie przewozowym sieci
PKP, w którym trasa LHS spełniać będzie określoną, bardzo ważną
rolę. Zadania dla tej linii wynikają przede wszystkim z niezbędności
zapewnienia sprawnego, rytmicznego dowozu rudy importowanej z ZSRR
do Kombinatu Metalurgicznego "Katowice". Poprzez zastosowane przy
budowie linii rozwiązania techniczne rudę można będzie bezpośrednio
dostarczać do Huty z wyeliminowaniem bardzo praco- i sprzętochłon-
nych przeładunków, które w innym przypadku musiałyby być wykonywane
na stacjach granicznych ZSRR-PRL.
Przejęcie przewozów rudy i innych ładunków przez LHS poprawi rów-
nież sytuację na innych ciągach transportowych o kierunku wschód-
zachód, a szczególnie na stale przeciążonych trasach: Kra-
ków-Przemyśl i Lublin-Kielce-Kraków. Rozwijające się przy tych tra-
sach aglomeracje mieszkalne i ośrodki przemysłowe wymagają zwięk-
szenia przewozów i od (nieczytelne) poprawy obsługi transportowej w dzie-
dzinie przewozów pasażerskich i towarowych.
[strona 2]
Duże znaczenie LHS wynikać będzie także z częściowego przejęcia
przewozów węgla, którego załadunek odbywać się będzie w Sławkowie
Cieślach, maszyn i innych wyrobów metalowych ze Śląska na eksport
do ZSRR. Dzięki temu wagony spod wyładunku rudy w dużym stopniu
będą efektywnie wykorzystane w drodze powrotnej. Linia może być
wykorzystana również do przewozu zboża importowanego z ZSRR
wprost do zlokalizowanych obok elewatorów.
Istnieje ponadto możliwośc wykorzystania trasy do wewnątrz-
krajowej obsługi transportowej, np. dowozu węgla dla ldności i za
kładów przemysłowych w województwach wschodnich.
W przyszłości przewiduje się, że LHS będzie pracować w bardziej
rozbudowanym systemie przewozowym współdziałając z żeglugą na
Wiśle; w rejonie Sandomierza ma powstać baza przeładunku rudy
z LHS na barki z przeznaczeniem dla Huty im. Lenina oraz prze-
ładunku węgla przywożonego barkami ze Śląska - na wagony.1
2. Zakres techniczny budowy
Budowę trasy kolejowej od Hrubieszowa do Huty Katowice należy
zaliczyć do największych zadań polskiego kolejnictwa.
Linia o długosci 397 km przebiega na odcinkach 171 km po zupełnie
nowej trasie, a na odcinkach 226 km jako drugi tor przy istnieją-
cych liniach normalnotorowych.
Dla podjęcia przewozów tą linią trzeba wykonać:
- ponad 30 mln m3 robót ziemnych,
560 pbiektów inżynierskich /mosty,wiadukty, przepusty/,
[strona 3]
- 270 obiektów zaplecza techniczno-eksploatacyjnego dla służb ko-
lejowych, w tym lokomotywownie i wagonownie,
- 600 km torów głónych i stacyjnych,
- 2200 mieszkań dla pracowników zatrudnionych przy budowie, a następ-
nie przy eksploatacji linii.
Budowa LHS zatrudnia obecnie ok. 3000 pracowników.
Normatywny cykl realizacji wynosi 112 miesięcy. Cykl operatywny
został skrócony o połowę, tj. do 56 miesięcy. Przyjęcie skróconego cyklu
umożliwiajš:
- warunki budowy toru, który na długoci prawie 2/3 trasy przebiega
równolegle do linii istniejšcych, dzięki czemu mogš być uzyte wysoko-
wydajne wagony samowyładowcze do przewozu mas ziemnych,
- rozszerzony zakres prefabrykacji i unifikacji wszystkich elementów
do montażu i budowy obiektów inżynierskich, małych i rednich budyn-
ków oraz torów kolejowych,
- wysoki stopień mechanizacji robót ziemnych i ładunkowych.
Praktyczna realizacja tych założeń zależy bezporednio od iloci i cza-
su wprowadzenia na budowę ciężkiego sprzętu budowlanego i rodków
transportowych.
Termin całkowitego zakończenia budowy trasy kolejowej od Hrubieszowa
do Huty "Katowice" ustalono na rok 1981 zakładajšc etapowoć w podej-
mowaniu wstępnej eksploatacji linii na odcinkach, które będš przygotowy-
wane sukcesywnie w miarę postępu robót przesuwajšcych sie od granicy
wschodniej do Sławkowa Południowego.
[strona 4]
3. Podstawowe założenia przebiegu trasy
Przebieg trasy kolejowej i jej położenie wyznaczone zostały głów-
nie kierunkami przewozów oraz potrzebš uzupełnienia brakujšcych
elementów transportowych w systemie sieci kolejowej, łšczšcej wo-
jewództwa położone na wschód od Wisły ze lšskiem. Natomiast wpływ
na uściślenie geograficzne i techniczne wywarły nastepujące czyn-
niki:
- ograniczenie do minimum zajęcia gruntów o wysokiej klasy uzytkowej
/w tym celu poprowadzono trasę jako drugi tor na możliwie naj-
dłuższym odcinku/,
- przejście przez drzewostany z minimalnym ich naruszeniem,
- uporządkowanie układu komunikacyjnego Zamościa poprzez budowę
obejścia kolejowego od strony północnej, co umożliwia zaplanowa-
nie perspektywicznego zagospodarowania przestrzennego Zamościa
z jednoczesną rewaloryzacją starego miasta,
- potrzeba zasadniczej przebudowy wezła kolejowego o całkowicie wy-
korzystanych zdolnościach przewozowych w rejonie stacji Tunel.
Na odrębną uwagę zasługuje kompleksowy program uporządkowania
dróg kołowych, znajdujących się w pasie oddziaływania trasy kolejo-
wej.
4. Struktura organizacyjna budowy
Funkcje inwestora sprawuje Wschodnia DOKP w Lublinie przez po-
wołaną dla tego zadania Dyrekcję Linii Kolejowej Hrubieszów-Huta
Katowice z siedzibą w Zamościu.
[strona 5]
Jednocześnie Dyrekcja LHS spełnia funkcje generalnego wykonawcy
odcinków linii położonych równolegle i stycznie do istniejących torów.
Funkcję generalnych wykonawców na odcinkach budowanych po nowej
trasie, tj. odsuniętych od istniejących linii, spełniają przedsiębior-
stwa robót kolejowych, zgrupowane w Zjednoczeniu PRK, jak: PRK-5
w Katowicach, PRK-7 w Warszawie, PRK-9 w Krakowie, PBK w Ra-
domiu, PBK w Kielcach, Przedsiebiorstwo Budownictwa Kolejowo-Dro-
gowego w Biłgoraju, PRK-15 w Warszawie w zakresie obiektów mos-
towych. W przedsięwzięciu uczestniczy w charakterze podwykonawców
wiele przedsiebiorstw innych resortów, a w szczególnosci: budow-
nictwa i przemysłu materiałów budowlanych, energetyki i energii: ato-
mowej, rolnictwa, leśnictwa.
Funkcje prowadzącego biura projektów sprawuje Centralne Biuro
Projektowo-Wykonawcze Budownictwa Kolejowego w Warszawie, które
współpracuje z licznymi biurami resortu komunikacji i innych resor-
tów, a w szczególnosci z:
- Biurami Projektów Kolejowych w Lublinie i Krakowie,
- Krakowskim Biurem Projektów Dróg i Mostów "Transprojekt",
- "Hydroprojektem" w Warszawie,
- Centralnym Ośrodkiem Projektowo-badawczym Budownictwa Prze-
mysłowego "Bistyp" w Warszawie.
6. Materiały i sprzęt z ZSRR
Realizowane przez Związek Radziecki dostawy mają podstawowe zna-
czenie dla terminowości i jakości budowy. Dostawy te obejmują:
- szyny typu ciężkiego R 65 /nie stosowane dotychczas na PKP/
wraz z podkładami,
[strona 6]
- ciężkie maszyny do układki tego typu nawierzchni oraz sprzęt
technologicznie związany z budową i utrzymaniem oru,
- niektóre specjalistyczne masyzny dla lokomotywowni i wagonowni
- do napraw i utrzymania taboru kolejowego.
7. Praca eksploatacyjna
Trasa kolejowa Hrubieszów-Huta Katowice znajduje określone miej-
sce w całym systemie sieci PKP, wpisując się w jej strukturę. Linia
specjalizować się będzie w wykonywaniu wyodrębionych przewozów
o charakterze masowym, a uzyskane dzieki temu odciążenie innych
linii pozwoli na lepszą obsługe transportową ciążących do nich regionów.
Nowoczesność rozwiązań pozwoli zastosować na lHS technologie prze-
wozu w zwartych pociągach wahadłowych o ciężarze dwukrotnie więk-
szym od ciężaru pociągów dotychczas kursujących na sieci PKP.
Dzięki zastosowanym rozwiązaniom i przyjętym założeniom eksploata-
cyjnym LHS zapewni pełną rytmikę przewozów, co będzie miało ogrom-
ne znaczenie dla pracy Kombinatu Metalurgicznego "Katowice".
Linia Hrubieszów-Huta "Katowice" będzie zelektryfikowana w latach
1981-82.1
w rzeczywistości nie zrealizowano tego planu - przyp. red. LHS.pl